peterrojder.blogg.se

my world

Fortsatt halvsjuk men ändå

Publicerad 2017-10-15 21:36:56 i Dagen som gick,

Något bättre idag. Hostan får med sig en del slem så det finns väl hopp om att det kommer att släppa även om jag är nästan lika slak som igår.
Strunt i det. 
Hängrännorna behöver dit.
Väderleksprognosen hade sagt att det skulle klarna upp frampå dagen så jag väntade på det.
Det kom aldrig.
Lätt regn av och till istället.
Till slut tröttnade jag så Patrick och jag började med att sätta upp de rännkrokar som var kvar.
Vi hängde bara dit dem på plats och gick över till att klistra nedersta pappraden. 
Bort med brädorna som räddat pappen och sen var det bara att vika upp och klistra.
Inte riktigt visade det sig.
Klistret var segt och pappen var halvfuktig. Vi löste båda problemen med varmluftspistolen.
Tror vi i alla fall.
Dags att få dit hängrännorna.
Men först fick vi skruva klart rännkrokarna.
Sen var det lite att göra innan rännorna kunde monteras för vattnet ska ju kunna rinna ner i stuprören så småningom. Håltagning och montering av omvikningskupor. På med gavlar och det var klart för montering.
Sofia hade kommit hem och tog hand om fotograferingen. 
Det var enkelt att få upp den mindre rännan på taket. Den skulle sitta mellan skärmtaket och taket över altanen.
Det visade sig direkt bli lite besvärligare. Det gick inte att trä fram den.
Trångt och monteringen av omvikningskupan var ett misstag. Den gick inte att få förbi rännkroken.
Jag kan inte skylla på förkylningen utan det var bara klantigt.  
 
Så bort med den. Tryck in rännan på plats och tillbaks med den.
Sen var det dags för den andra och det gick lite lättare. 
Lite justeringar i längsled. 
 
Sen var jag nöjd för stunden för det hade börjat regna lite mer. 
Patrick ville först fortsätta lite till men jag tyckte det kunde vänta till en annan dag. 
Jag var lite trött men det kan jag nog kanske skylla på förkylningen? En matthetskänsla som ju går att övervinna men jag hade ingen lust.
Sen blev det mat!
Kvällen har gått till färgkalibrering av skärmarna och lite skrivande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela