peterrojder.blogg.se

my world

En vanlig dag

Publicerad 2017-10-28 22:15:53 i Dagen som gick,

Vaknade 6.30 och låg och läste till 9. Kände mig slö.
Jag har varit trött/slak hela dagen men det går ju inte att bara sitta still. 
Det tog en stund att komma igång så det blev mest lite plock på förmiddagen innan jag gick ut i garaget och röjde lite. Jag plockade undan så att jag skulle få in Lisas bil. Det har blivit mycket från trädgården som samlats därinne nu ett tag.
Jag konstaterade att jag hade mer plats på ena sidan och bestämde mig för att vända bilen och backade in den. 
Sen var det bara att sätta igång.
Lossa ett hjul, hissa upp den och palla på båda sidor.
Sen tog jag av höger bakhjul eftersom den handbromsvajern skulle bytas.
Det ser trångt ut men det finns plats runt bilen.
Jag började med att kolla hur avgasröret satt fast och tog bort den läckande skarven. Den var så rostig att det räckte med några hammarslag för att kunna peta lös den.
Det ser enkelt ut att fixa så avgasröret får hänga lite löst tills det andra är klart.
Handbromsvajern.
Den var lite besvärligare att få lös för ett av fästena var det tydligen meningen att man skulle använda lite våld och bryta lös. Det kändes inte riktigt rätt men det fanns ingen annan metod.
Några andra upphängningar var det bara att lossa men sen tog det stopp.
Vajern gick delvis genom ett rör för att det skulle vara enklare att få in den till handbromsspaken. Smart på sitt sätt men det gick inte att dra ut vajern ur röret.
Den satt fast.
Hela röret lossnade när jag drog. Det visade sig att den del av vajerhöljet som passade i röret hade gått av och rostat fast.
För att få ur vajern ur röret fick jag klippa av den.
När vajern var borta gick det att se hur biten som satt kvar såg ut.
Den borde gå att borra ur?
Det var ganska enkelt att få bort den biten och sen satte jag dit den nya vajern.
Småkrångel med fästena men det var ganska enkelt att trä dit och hänga upp den. Patrick hjälpte till att trycka fram den så att jag skulle få dit den vid spaken. Det tog en stund för jag fick släppa mycket på justeringen och det är lite trångt. Den gamla vajern har nog töjt sig med åren.
En liten stund med avgasröret i morgon så ska det bara vara att plocka ihop och städa ur den lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela