peterrojder.blogg.se

my world

Borrning

Publicerad 2017-10-27 00:24:20 i Dagarna som gick,

På tisdagen ringde de från Höjdens och sa att de skulle komma upp från Åmål med borrmaskinen och kompressorn nån gång på eftermiddagen.
De dök också mycket riktigt upp senare på dagen. 
Jag fick ett telefonsamtal och de frågade vat de skulle för gps-en stämde inte riktigt. 
På min fråga var de stod sa de att de stannat "vid ett konstigt hus". Då har ni åkt lite för långt sa jag och tittade ut och mycket riktigt stod de utanför grannens hus.
Jag gick ut.
Lastbilen åkte ner och vände. Kompressorn blev parkerad utanför infarten och lastväxlaren med borraggregatet ställdes av på vägen in bakom garaget. De lastade av borren direkt.
 
  
Sen körde de ner den till borrplatsen bakom huset. Den var självgående så det gick ganska lätt även om de fick köra rätt över några buskar.
Kornellen blir sig nog inte riktigt lik efter att ha blivit massakrerad av maskinen.
Men den tar sig nog snabbt.
Aspen klarade sig även om det var lite trångt. 
Spåren förskräcker? Den repar sig nog till våren. Jag sågar bort allt trasigt när de är klara.
Maskinen på plats.
 
De la ut stöd och justerade in lutningen. Det sista de gjorde var att dra ut slangarna. En grov luftslang till kompressorn och en vanlig vattenslang till garaget. 
    
När de dragit ut slangarna och gjort klart att sätta igång gick de hem och jag tog en sista bild för dagen.  
Onsdag.
Tidigt nästa morgon ringde borraren och sa att han hade feber och inte skulle komma. Det fick bli en dags väntan.
Torsdag.
I morse skulle vi iväg allihop så jag hade meddelat att det inte skulle vara någon hemma efter 8.30. Han blev dessutom försenad av bilkrångel så jag kopplade in vattenslangen i garaget innan jag åkte och lämnade det öppet. 
Allt klart från min sida.
Jag var på universitetet hela förmiddagen och var med på Carins avtackning. Hon går i pension och var "min" administratör i många år även om vi ninte arbetat ihop de senaste åren.
När jag kom hem hade borrningen kommit en bra bit.
Snart 100 meter sa han.
Slammet sprutade ut över slänten och han fortsatte sätta dit rör.
 
 
Det gick ganska fort att sätta dit fler rör för det var delvis automatiserat. 
Stopp, lås fast röret och skruva lös drivningen. 
 
När det var isärkopplat var det bara att köra fram hållaren med nästa rör och rikta in det. 
  
Skruva ihop det och börja borra igen.
 
När borrningen började laddade han hållaren med nästa rör så att allt var klart till nästa gång.
Jag gick in och åt och ordnade en del annat. Sen hörde jag att borrningen slutade och gick ut.
Det var klart.
Slamrören var isärkopplade och han hade börjat plocka upp rören ur borrhålet.
Innan han åkte hem körde han ut  borraggregatet från trädgården och upp på flaket igen.
Det blir en del slam att ta hand om senare. Det borde gå att sprida ut i slänten så den blir lite jämnare men det får nog vänta tills jag har mer kontroll över bråcket. 
Utsikten för övrig har inte ändrat sig mycket förutom att de flesta löven är borta.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela