peterrojder.blogg.se

my world

Trädgårdsdag?

Publicerad 2017-05-25 22:33:09 i Dagen som gick,

En slö morgon.
Sen bestämde jag mig för att jag måste ta tag i det sista med kapningen av avenbokshäcken. Topparna måste bort så att jag kan klippa gräset och få ordning runt buskarna. Jag har kört runt allt de två gånger jag klippt hittills.
Häck och häck för den delen.
Vi får se vad det blir av det hela men nu är den ca fem meter om den tar sig.
Starpunkten var att jag börjat rensa en del toppar för ett bra tag sedan. De har blivit liggande på gräsmattan utan att jag kommit längre.
Så det första jag gjorde var att kapa de topparna i kortare bitar och såga av grenarna. Det gick ganska fort så nu ska det gå att klippa gräset där.
Sen fortsatte jag ner mot häcken. I södra änden låg en del på gräsmattan och resten i "puffbusken". 
Busken ser ganska misshandlad ut.
I andra änden av häcken låg det mesta under granarna. Ganska rörigt med flera på varandra.
Så det var bara att klippa och såga sig fram genom röran. Det tog nägra timmar men nu är det gjort.
Resultatet blev en hög med blivande ved.
En del jobb kvar. De måste kapas i lagom långa bitar och kanske barkas lite för att torka. Sen får det åka in i "vedboden". Tills det blir gjort ligger de i vägen när jag ska fram med gräsklipparen men jag kan köra runt.
Gräsmattan är i alla fall rensad!
Kvistarna jag klippte bort är kvar att ta hand om. De ligger under granarna.
De får nog ligga där tills jag kan bränna dem. Brännhögen är redan för stor så jag får slänga på de här när den brunnit ner lite.
Jag måste ha lagt av mig.
Stel och ont i ryggen av såpass lite jobb? 
Hur ska det bli när jag börjar gräva?
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela