peterrojder.blogg.se

my world

Halvt misslyckad dag?

Publicerad 2017-06-18 23:36:07 i Dagen som gick,

Trött på morgonen och sen upp.
Jag tog mig samman senare på dagen och bestämde mig för att ge mig på 9-5:orna mer på allvar för att kunna få bort oljeläckaget på Tomas bil. Röret mellan oljekylaren och motorn är sönderrostat och går nog inte att byta så hela kylarenheten måste bort.
Jag hade tagit bort fronten och lite annat tidigare så jag fortsatte med att plocka bort saker på den vita. Ac-kylaren var redan borta så jag fortsatte med att ta bort den vanliga kylaren för att komma åt bättre. Det gjorde nog egentligen ingen skillnad men den ska ändå bort.
Sen var det bara två skruvar som höll oljekylaren och en mutter som håller klämman över slangarna på plats.
Jag pumpade upp däcken och la mig på marken och började skruva. En skruv lossnade snällt men den andra gick trots alla möjliga hylsor inte att få lös. Hylsorna tappade greppet så den gick inte att vrida av heller. Så det blev att borra bort skallen. Muttern gick lätt.
På Tomas bil var det trängre för där sitter hela fronten kvar och alla kylare.
Det visade sig bli ett utmärkt tillfälle att testa några nya verktyg jag köpte för några månader sen. Ringnycklar med spärrfunktion. 
Skruvarna släppte snällt och nu är båda bilarna klara för att lyftas upp lite så att jag kan få lös andra änden och byta delar mellan bilarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela