peterrojder.blogg.se

my world

Bilar. bilar

Publicerad 2017-06-25 00:02:00 i Dagliga tankar,

Tomas bil behagade börja läcka olja kraftigt för några dagar sedan. Antagligen började det redan när jag var upp till Sunne på söndagen för jag fick fylla på olja innan jag åkte till universitetet på måndagen.
Jag upptäckte det i vilket fall som helst när jag parkerade vid Jula efter jobbet.
En ganska stor oljepöl under motorn och blött bakåt längs undersidan av bilen. Det var under strecket på stickan så jag tömde i all olja som jag hade i bilen och åkte till Sofia.
Vi skulle till Bergvik. 
Jag passade på att köpa mer olja och fyllde en gång till innan jag for hemåt med noggrann koll på oljetryck och annat. Under strecket igen när jag kom hem.
Det rann.
Väl hemma konstaterade jag att det läckte någonstans framför motorn.
Antagligen oljekylaren trodde jag.
Några dagar senare började jag plocka isär bilen. Jag var tvungen att plocka bort grillen och lite plastlåpor för att kunna se något och konstaterade att rören till oljekylaren läckte.
Rost såg det ut som. 
Nästa steg var att se om "offerbilen" hade en bättre kylare.
Den rev jag isär mer och tog bort det mesta fram.
Skruvarna satt fast så jag sprutade rostolja på båda bilarna och väntade några dagar. Det regnade också så det hade inte blivit mycket gjort i vilket fall som helst.
Sen tog jag lös allt för att kontrollera skicket. På oljekylaren fick jag borra bort en skruv men för övrigt gick det bra.
Jag borstade ren den och målade rören innan jag gav mig på Tomas bil.
Enkelt trodde jag men det blev lite mer än jag tänkt mig.
Luftfiltret satt i vägen så jag fick lossa en del plast och slangar för att få bort det.
Det läckte ut en del olja och det var allmänt kladdigt från det som runnit under bilen.
Så händerna blev fina och jag fick torka av dem för att kunna fotografera lite.
Inte helt sant.
Jag blev tvungen att tvätta mig också för att våga ta i kameran.
När jag väl fick bort den läckande kylaren var det bara att sätta dit den andra. Det gick utan större problem och den är på plats och verkar inte läcka.
Bilden är tagen underifrån innan luftfilter mm är på plats.
En lite längre provkörning återstår.
Jag fick användning för rätt många olika verktyg på detta ganska enkla jobb. Det var trångt så jag fick använda några av de lite mer ovanliga för att komma åt. 
Så nu ska de sista plastbitarna dit och bilen testas så att allt fungerar.
Och inte glömma fylla på olja.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela