peterrojder.blogg.se

my world

Vaktdag

Publicerad 2017-07-23 21:49:32 i Dagen som gick,

Idag har jag varit trafikvakt på O-Ringen. 
Jag sov som vanligt dåligt. 
Upp 4, mat, fixade te, juice, vatten, smörgåsar och iväg så att jag var framme vid flygfältet strax före 6.
Vi fick väst, flagga och en radio. Vi var två vakter på två utfarter. Campingen och bussarnas lastplats. Jag fick bussutfarten.
Uppdrag: Att underlätta för bussarna som fraktar tävlande och funktionärer till och från tävlingsområdet. De ska så långt som möjligt ha företräde för att det ska gå så smidigt som möjligt att ta sig fram. Jag var placerad vid utfarten där bussarna plockade upp de som bodde på campingområdet. 
Bussarna ska in till vänster och kommer ut samma väg. De som kommer med bil och vill åka med bussarna ska till höger upp till en parkering bakom björkarna. Det kan komma bilar lite när som helst och bussarna ska gå ungefär var sjätte minut när det är som mest tryck. Bussarna kommer fyra och fyra. Totalt 48 stycken.
Skyltarna som skulle visa bilisterna rätt gjorde dem tveksamma och efter ett tag flyttade jag fram skyltarna till den position de har på bilden. Som de stod frånbörjan försökte många svänga in framför huset. Jag skulle vilja ha vridit pilen mer lodrätt eller bytt ut skyltarna men det kunde jag inte.
Jag stod större delen av tiden här mitt på infarten för att se till att inga bilar körde in. (förutom hemtjänsten som kom med två bilar tre gånger.) Däremellan gick jag ut och stoppade bilar så att bussarna kom fram.
Bilderna är tagna mitt på dan när det var lite lugnare innan det vände.
Varmt! 
Jag kylde huvudet med vatten några gånger och blötte kepsen men det var "ganska" varmt ändå.
Den lilla skugga som fanns var framför huset på förmiddagen men det blev inte många minuter där. 
Närt solen gick runt försvann även den skuggan. Jag fick flytta över ryggsäcken till skuggan under träden på andra sidan vägen men den skuggan var på fel ställe för mig. Jag såg inte när bussarna kom därifrån.
Mitt på dagen var bussarna halvfulla men sen vände det och alla skulle tillbaks.
En sista bild.
En av de sista turerna lastar ur och några andra bussar är på väg för sin sista vända.
Jag var kvar tills den sista bussen åkte därifrån och då var klockan 16.50.
En varm dag som sagt.
Jag sköljde av huvudet och drack sen upp nästan allt jag hade kvar. Det var inte mycket men jag sparade ändå lite för hemresan.
Jag var hemma vid 18-tiden så det var för sent för att ens fundera på att åka och dansa.
En ny dag i morgon och det verkar bli nästan lika varmt.
Sovdags?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela