peterrojder.blogg.se

my world

Mera som vägvakt

Publicerad 2017-07-25 22:38:00 i Dagen som gick,

Igår var jag trafikvakt igen.
Den här gången i ett vägkors nära Skjutsbol där det bara gällde att se till att bilarna inte svängde in i fel körriktning och mötte bussarna. Från bussarnas körriktning såg korset ut så här och det kunde komma bilar från höger. 
Jag blockerade delvis korset med min bil så att jag skulle hinna stoppa dem om de försökte svänga åt fel håll. När jag kom dit före 7 stod bilen delvis i skuggan och jag kunde välja att sitta en stund i bilen mellan bussarna. Om jag gick över korset hade jag också lite skugga och kunde se åt det hållet bussarna kom ifrån utan att få solen i ögonen.
Det var inte så varmt till att börja med för solen stod ganska lågt och det var lite tunna moln. De försvann givetvis lite senare och jag blev tvungen att stå utanför bilen på andra sidan vägen för att få lite skugga.
Det betydde att jag stod i vägen för bussarna och var tvungen att gå över vägen varje gång de kom.
Det var inte särskilt jobbigt och det var rent allmänt inte mycket att göra. Lite prat med folk som gick förbi och totalt runt tio bilar som kom och svängde åt rätt håll utan tjat.
Lite halvtråkigt.
Jag skrev ner en del osm jag ska göra hemma. Det blev en A4-sida.
Sen blev det rätt varmt så jag använde samma metod som dagen innan och blötte huvudet och kepsen med vatten.
När temperaturen gick upp blev det ganska dammigt. Eftersom bussarna kommer fyra och fyra var sjätte minut hinner det knappt lägga sig innan nästa omgång kommer. 
Det var en hel del får på åkern som nästan kom och höll mig sällskap på slutet.
När det var slut skulle jag stå kvar tills radion blev hämtad. Det dröjde och jag roade mig med att se mig omkring lite. Några stolpar och kablar påminde mig lite om kabeldragningen i Nanjing även om det var snyggare gjort.
Minnet var kanske lite dåligt? I Nanjing hängde de i träden.
Jag väntade en bra stund efter sista bussen och till slut ringde jag och frågade om han glömt mig. Och han var mycket riktigt tillbaks i Arvika utan att ha fått telefonen. 
Det får vi lösa på onsdag morgon sa han.
Det ordnar sig nog.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela