peterrojder.blogg.se

my world

Julaftonsstök.

Publicerad 2017-12-25 22:24:20 i Dagen som gick,

Morgonen var lite trött men sen kom vi igång.
Wajiha tog hand om kalkonen och Martin och jag ordnade surkålen. 
Mycket var förberett. Köttbullarna var ugnsstekta igår och behövde bara stekas lite för att bli klara.
Gratängen var också förberedd och det mesta andra gjorde vi strax före matdags som var tänkt att vara runt tvåtiden. Sofia och Patrick ordnade duknngen.
Patrick visade sina talanger som servettvikare.
Tomas hade gjort i tordning en liten bingotävling som han delade ut och förklarade. Alla fick olika varianter och det handlade om vad vi kunde förväntas göra under dagen. 
Varje person hade två rutor på brickan och resten var det "någon" som skulle göra. Ingen hade sig själv på sin bricka. På mig stod det tydligen i en ruta att jag skulle klaga på för liten tallrik och i den andra att jag skulle prata om någon olycka.
Under tiden började matbordet bli fullt. Skinka, kalkon, prinskorv, köttbullar, potatisgratäng, Janson, rödbets- och potatissallad, morötter, ägg, lax och surkål. Det sista som kom på plats var potatisen och sillen som Wajiha ställde fram.
Bröd och smör också men sen var det väl allt?
Under tiden satt de flesta och började fylla i bingobrickorna.
Sen var det dags att börja ta för sig av maten. Jag var nästan först och ställde från mig tallriken för att kunna ta några bilder. Som vanligt tänkte jag inte på att ta sill och annat kallt först så det blev en liten påfyllning sen. (Tallrikarna är för små även om jag aldrig sa det!)
Sammanbitna tog alla för sig.
Sen var det bara att äta tills man var nöjd. Det har aldrig varit så tyst vid matbordet förr tyckte Martin. Alla funderade på vad de skulle undvika att göra eller säga.
Sen gick dagen med Kalle Anka och annat framför en halvsovande skara. Det gick över till spelande och så småningom lite fika.
Jag, Martin och Wajíha tog en promenad ut till korset för att skaka ner maten.
Senare på kvällen ville de flesta ha gröt så en rejäl gryta sattes igång. Jag sa att jag inte ville ha mer mat.
Två liter mjölk och ris sattes på och fick stå ett tag. Det blev väl sådär mer omrörning och koll och det blev en del kommentarer om att det luktade när det kokade över.
När det blev dags att äta blev det tvärstopp och alla klagade på att det smakade bränt.
Resultatet blev att allt blev slängt på backen på baksidan.
Tomtegröt?
Det fick bli te och lussekatter istället som kvällsmat.
Senare försökte Patrick göra ren kastrullen. Första försöket med en smörkniv fungerade inte. 
Det löste sig med en skrapa och milt våld. "Ingen mer gröt nu!" sa Patrick.
Sen blev det mer tävling i olika varianter av Mario. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela