peterrojder.blogg.se

my world

Bakningslust?

Publicerad 2017-12-04 11:15:36 i Dagarna som gick,

Förra veckan drabbades Sofia plötsligt av en oemotståndlig lust att baka.
Jag blev lite inblandad.
Ena dagen blev den en äppelkaka. På egna äpplen. Av bara farten blev den en smulpaj också eftersom det var lite för mycket äpplen i påsen som tinats upp. Den blev mitt ansvar.
Äppelkakan gick åt på två dagar så det var väl tur att jag frös några bitar innan det var slut.
Riktigt noga med papper mellan bitarna.
Nästa dag var det dags igen.
Nu skulle det bli bullar,
Sofia satte en deg och den fick stå och jäsa ett tag. Hon kavlade ut den och hade på kryddor mm. Sen skar hon "remsor" som skulle rullas ihop till bullar.
Då blev jag inblandad (ha!) igen. Jag fick hjälpa till med rullningen och senare efter en stunds jäsning pensla ägg.
Avancerat!
Vi var inte riktigt överens om hur stora bullarna skulle vara. Sofia tog två längder till de första men jag nöjde mig med en. Jag vann den diskussionen och de flesta blev en längd. På slutet blev några ännu mindre. 
  
Storlekskillnaden mellan en och två längder blev ganska påtaglig när de blev gräddade.
Papperet räckte inte riktigt till.
Det blev en del att äta och rätt många till frysen.
Och provsmakningen fick jag stå för. Givetvis efter att Sofia redan ättit några.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela