peterrojder.blogg.se

my world

Värk och reaktioner

Publicerad 2016-05-26 21:35:06 i Lite för personligt,

Det är lite underligt det här med olika reaktioner på värk.
Jag har haft ont både här och där vid olika tillfällen. Olika sorters smärta, olika länge och med helt olika upplevelser.
Vad är värst?
Minnet luras säkert men största akuta smärtan hittills får nog njurstensanfallet stå för tätt följt av andra hjärtinfarkten. Att de får första och andraplatsen går nog att diskutera för det har säkert gjort lika ont vid andra tillfällen när jag skadat mig på olika sätt men då det har varit betydligt kortare tid och jag visste orsaken.
Sen var det en väsentlig skillnad mellan de två tillfällena.
Hjärtinfarkten kändes total på ett sätt som jag inte kan förklara men det är en speciell känsla när hjärtat stannar. Jag var väldigt medveten om att "det var nära" så att säga.
Njurstensanfallet gjorde bara löjligt ont. Det kändes på något sätt inte farligt.
Ändå måste jag nog säga att jag tycker den värk jag av och till har i ryggen och nu sedan en längre tid i axlarna på ett sätt är värre.
Känslan är i alla fall värre.
Lite mer "går det aldrig över".
Smärtupplevelsen i sig är inte i närheten så det måste bero på något annat.
Kan det bero på att det fiinns där och påverkar livet mest hela tiden?
Eller kanske snarare att det inte går att veta om det går över? Det börjar bli några år nu och verkar långsamt bli värre med tiden.
Värken i sig kan jag stå ut med. Den kommer och går och även om det gör rejält ont då och då går det att hantera. Förträng och ignorera.
Det är nog mest att det finns där och gör sig påmint i stort sett hela tiden och ofta är värst när jag ska sova.
Det kanske är mer rätt att säga att jag märker det mer när jag inte håller på med något?
Så alternativet kanske är att vara sysselsatt helat tiden?
Tills jag somnar av "utmattning"?
 
Åtgärder?
Jag har varit hos sjukgymnast och fått övningar. Min läkare vet om problemet sen länge.
Sjukgymnasten gav mig fler och delvis nya övningar nu i veckan och säger att jag ska vara noga med hållningen. (Särskilt när jag sitter vid datorn kanske?)
Läkaren tycker jag ska testa igen med att inte ta statiner ett tag och se om värken minskar. Det kan vara en biverkan. Jag har provat det tidigare och tyckte det blev bättre då.
Risk för hjärtinfarkt eller värk? 
Det kanske blir valet jag måste göra.
Om man nu tror på kolesterols för- och nackdelar.
Enda slutsatsen jusr nu är att jag skulle vilja veta vad värken beror på.

Som vanligt mest för att kunna göra något slags prognos.
Är det något som kommer med åldrandet?
I så fall kvittar det vad jag gör för yngre blir jag inte.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela