peterrojder.blogg.se

my world

Personlighetsklyvning eller överjag?

Publicerad 2016-03-06 23:06:00 i Fria tankar,

Kan man bete sig som flera personer samtidigt? 

Det verkar så för min del.

I alla fall tankemässigt.

Eller handlar det om något slags personlighetsklyvning?
Ibland upplever jag mig som två olika personer på samma gång.

Tydligast har jag märkt det när det handlar om lite mer dramatiska händelser som mindre eller större olyckor t ex.

Den synliga delen av mig gör saker.
Pratar, tröstar, tvättar sår, ger konstgjord andning eller vad det nu har handlat om i olika sammanhang.

Samtidigt är jag helt medveten om att en annan del av mig övervakar vad jag gör.
En del av mina tankar är helt frikopplade från själva handlingen jag håller på med och funderar på om jag gör rätt och planerar vad jag ska göra i nästa steg. Den delen av mitt medvetande har hittills alltid varit väldigt rationell och iskall när det gällt något viktigt.

Jag har fungerat oberoende av hur upprörd jag varit på andra sätt.

Egentligen är jag nog ganska blödig och känslosam men på något sätt kan jag hålla tillbaks de tankarna när jag måste göra något åt situationen.

Det är nästan som om jag har ett ”överjag” som kontrollerar mina handlingar och ser till att jag beter mig på rätt sätt. Kalkylerar och räknar ut resultaten av handlingarna så att det inte ska bli fel. De tankarna går väldigt fort när det behövs.

Men det kanske är så för alla?

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela