peterrojder.blogg.se

my world

Omval i livet

Publicerad 2016-03-10 23:28:00 i Mest om böcker,

Jag läste för ett bra tag sen en bok av Anna Iwarsson:
Omval– Hur du väljer om ditt liv och din karriär (innan någon annan gör det åt dig).
Jag ska försöka samanfatta vad jag tänkte om boken då men det blir nog en del annorlunda än om jag skrivit direkt när jag läste den.

Boken tillhör självhlälpskategorin och går ut på att man bör se på sitt liv med jämna mellanrum och själv bestämma hur man vill att det ska förändras framöver. Ganska affärsmässigt och metodiskt går hon igenom hur hon varje år analyserar sin situation och vad hon är nöjd eller mindre nöjd med.

Utgångspunkten är att livet har olika faser och ibland känns det inte riktigt bra.
Då kan man göra tre val:
- fortsätta på samma sätt som nu,
- fortsätta som nu med mindre förändringar
- göra något helt nytt. En radikal förändring.

Det viktiga är att man gör ett medvetet val.
För att kunna göra det behöver man bestämma vem man vill vara och vad man vill göra. Det kräver en hel del tankar och måste få ta tid.
Hon delar in arbetsgången i flera steg.

Förberedelse
Skriv ner, notera, dokumentera tankar.
Vad är det som gör mig frustrerad? Sedan hur länge?
Fokusera på mig själv. Varför vill jag ändra mitt liv? Var, när, hur tänker jag bäst?
Jag ska inte bort från något utan till något.
Bestäm en plan och ett startdatum.

Självutvärdering
Hur upplever jag min livssituation? Vill jag bara bort från något eller främst hitta något annat?
Vad är jag bra på? Vilken nytta har det för mig?
Gör ett tårtdiagram över hur min tid fördelas mellan arbete, fritid, familj  …
Fundera på helheten och gör ett nytt diagram där du ökar och minskar de olika tårtbitarna till ett önskat läge.
Fundera och gör efter en tid ett tredje mer realistiskt diagram.
Vilka möjligheter har jag att ändra min situation? Begränsningar just nu? Vilka nya förväntningar har jag på mig själv?  
Se på cirkeln. Vilka talanger har jag? Finns det något gemensamt i de olika delarna?

Framtiden
Dags att se framåt. Vilka livsdrömmar hade jag som ung? Hade jag några mål?
Låt tiden gå och låt tankarna flyga.
Skriv ner. Har jag lyckats? Är det något kvar att genomföra?
Gå vidare mot nya utmaningar och tänk tvärtom!
Gå tillbaks till drömmarna och målen. Gäller de än?

Möjligheter
Hur ser de konkreta möjligheterna ut? Vad möter jag för motstånd? Yttre faktorer som påverkar?
Ska jag förvalta-förädla det jag har eller ska jag förändra-förbättra det?
Vilka förväntningar och krav har jag på mig själv?

Gå tillbaks och se på allt jag gjort hittills.
Vilka konkreta vägval står jag inför?
Vad innebär dessa möjligheter för mig och min omgivning?
Hur påverkar det mig? Finns det hinder eller begränsningar?
Fantasi eller verklighet? Vilka konsekvenser för det för mig och andra?

Omvalet
Betrakta det som ett träningsläger.
Se på situationen. Ta hand om tvivel.
Vänta om det behövs eller gör eventuellt om och analysera igen.

Annars – avslut
Träna på det nya.
Vad har jag lärt mig om mig själv? Nya insikter?
Hur ser jag om jag blir nöjd?
Kan jag hitta sammanhang där jag blir mer inspirerad?

För min egen del måste jag säga att jag får problem med den här metoden redan när det gäller vilka mål och framtidsdrömmar jag hade som ung.

Jag kan inte påminna mig att jag någonsin haft några tydliga mål med mitt liv.
Har man det? Jag kanske är ett undantag?
Jag visste att jag inte ville bli lärare. 
Ändå läste jag på högskolan tre år direkt efter gymnasiet. Omotiverad och en tenta kvar i kvantfysik.
Jag fastnade i över tio år i en kamp för vapenfri tjänst som påverkade mig en hel del med domar, fängelse och annat. Lärorikt på sitt sätt men ganska tungt på andra sätt.
Det blev mycket bilar och elektronik ett tag. Rally och bilsport.

Så småningom mer studier, lärarvik ….
Så jag kan inte säga att jag arbetade mot något mål jag satt upp eller styrde i en viss riktning.

Samma med familjelivet. Inga planer.
Jag tänkte inte så mycket på det men runt 30 nånstans insåg jag att jag nog någonstans i det undermedvetna ”räknat med” att jag i den åldern skulle haft en egen familj.
Hur nu det skulle gått till med det liv jag levde? Allt annat hade gjort att åren flutit på.

Sen gjorde jag nog faktiskt några medvetna val och omval som ledde till att jag fullföljde utbildningen till gymnasielärare, fru, barn, mer utbildning, husbygge mm.

Inte vid något av de tillfällen jag gjort större förändringar i mitt liv har jag använt någon speciell metod för att bestämma hur jag ska göra. Däremot är jag nog ganska bra på att analysera (kanske även analysera sönder) vilka alternativ jag har och vad det leder till.
Jag vet jag gör när jag bestämmer mig och står för mina beslut.
Men!
Blir det fel går det alltid att ändra.

Ett omval med andra ord.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela