peterrojder.blogg.se

my world

Mer tankar om personlighet.

Publicerad 2016-03-11 23:29:55 i Fria tankar,

Vad är det man visar upp för människor?
Är det en person som passar in i sammanhanget eller visar man ”sin rätta sida”?
Spelar inte alla något slags roll mer eller mindre medvetet?
Särskilt när man inte känner sig helt bekväm med omgivningen?
Om man verkligen ska visa vem man är offrar man ju en del av sin integritet på ett sätt som man kanske inte vill?
 
Sen är ju frågan vad jag menar med ”visa vem man är”.
Att öppna sig oskyddad mot någon annan kräver en tillit som inte många kan få.
Det måste vara en älskad person eller någon man vet att man kan lita på vad som än händer.

Frågan är hur bra jag själv är på att dölja min personlighet för andra?
Eller gömma mig om man vill uttrycka det så.
Vill jag det?
Åtminstone delvis.

Det är nog inte många som vet hur jag ”egentligen är”.
De flesta säger att jag är snäll – kanske för snäll, att jag är hjälpsam, löser problem osv.
När jag säger att jag nog är rätt blyg och kan känna mig ganska osocial håller de inte med utan protesterar.
”Det märks inte.”
”Du har väl inga problem med att umgås.”
Det visar som jag ser det bara att jag tränat upp visa sidor så att jag kan hantera mig själv så att andra inte märker hur jag känner det eller hur jag mår.

Jag tvingar mig medvetet till att göra saker som tar emot för att inte fastna i mitt liv.
Ganska ofta handlar det om att umgås på olika sätt.
När jag väl gett mig in i situationen kan jag oftast hantera det. Problemet är att komma dit.
Dans är ett sätt för mig att umgås utan krav men även där tvingar jag iväg mig själv ibland.

Sen är ju frågan hur fast jag är i min personlighet?
Är jag samma person nu som när jag gick ur gymnasiet?
Bara delvis skulle jag påstå om jag själv skulle försöka se på mig.
Vissa egenskaper har jag nog fått som arv. Både rent biologiskt och under uppväxten. Att vara äldst av sex syskon är väl en av de saker som säkert påverkat mig en hel del.
Jag kan utan problem hitta händelser senare i livet som jag vet påverkat mig och fått mig att bli en något annorlunda person.
Hur mycket av det som märks utåt vet jag däremot inte.
Utan närmare detaljer kan jag peka ut några av de händelser som påverkat mig mest:
Att det tog mig över tio år att få göra vapenfri tjänst.
Att komma hem efter det och direkt hamna i pappas olycka – död och ta över hans arbete.
Att få uppleva kärlek och giftermål.
Att få dessa barn. Alla unika.
Skilsmässa.
Att överleva två hjärtinfarkter.

Jag ska fundera på hur det och annat påverkat mig.

En sak jag vet är att efter den sista (?) hjärtinfarkten bestämde jag mig för att försöka vara mer rak mot människor runt mig och inte gömma mig så mycket. Mindre allmänt prat och kanske visa mer av vad jag tycker och känner.
Hur det lyckats vet jag inte men det är tydligt att många blir förvånade om de får ett personligare svar än de räknat med.  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela