peterrojder.blogg.se

my world

Skrivlust?

Publicerad 2016-07-16 22:01:33 i Fria tankar,

Det är underligt det här med skrivlust.
Det kommer och går.
Lite som danslust men ändå inte. 
Danslust kräver egentligen inget skäl. Det är kravlöst på ett annat sätt och varför jag ibland tappar lusten att dansa vet jag inte.
Egentligen tappar jag nog aldrig lusten att dansa men ibland känns det som om jag vill dansa med någon speciell för att det "ska vara värt det" vad jag nu menar med det.
Kommer jag bara iväg har jag för det mesta roligt.
Alltid egentligen.
Lite mer eller mindre beroende på humör och vilka som är där.
Så egentligen borde jag nog vara bättre på att ta mig iväg på dans. Även om det ibland känns som "jag vet inte vem som är där", "det är för långt", "äsch, jag stannar hemma och gör något annat" ......
Jag är vissa dagar bra på att hitta på skäl att inte åka.
I grund och botten nog dåligt självförtroende när det gäller umgänge.
Även om det är tråkigare är det enklare och mindre risk för besvikelser att stanna hemma.
 
Skrivlusten är annorlunda.
Jag måste ha något att skriva om.
Som känns rimligt intressant. Att bara skriva vad som hänt under dagen känns lite för mycket som dagboksskrivande.
Det kan jag göra ändå.
På andra platser.
Sant är väl att jag lika gärna kunde sätta mig och skriva när jag inte gör något vettigt. Väcka hjärnan lite. Formulera ner tankar och annat i stället för att sitta och halvsova framför någon tv-serie?
Men vem har något intresse av det?
Jag själv?
Vet inte.
Ibland kan det vara intressant att se sina egna funderingar på pränt.
Det blir lite som att se på det utifrån. Som om någon annan gett underlag för nya tankar.
Varför skriev jag så?
Menar jag verkligen det?
Eller kan jag uttrycka det bättre?
Problemet är att motparten är jag själv så jag vet inte hur någon annan skulle uppfatta det.
Och det är väl egentligen det som är viktigt.
Att kunna formulera sig så att andra förstår vad jag menar.
I alla fall nästan.
Två personer tolkar väl aldrig något som sägs eller skrivs på exakt samma sätt men det är ju där det blir intressant.
Diskussionen. 
 
Så jag kanske ska sluta att läsa igenom vad jag skriver?
Jag redigerar nästan alltid om en del.
Flyttar om, byter ord .....
För vem?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela