peterrojder.blogg.se

my world

Tester eller hur man mår?

Publicerad 2016-12-14 22:59:45 i Dagen som gick,

I måndags var jag och fick min "månadsspruta" mot björkallergi och lite oväntat blev jag testad och fick blåsa på olika sätt för att se min astmastatus.
På gränsen.
Båda testerna gav sämre värden än de vill att jag ska ha.
Ingen akut behandling nödvändig men det var inte bra.
Det var nästan samma värden som jag fick för några år sedan när jag blev testad första gången och då blev jag beordrad att ta medicin. Jag blev tillsagd att alltid ha med mig Ventolin. 
Läkaren nämnde orden "kanske för-kol".
Det lät sådär.
Inget jag vill höra.
Nu sa han också att det viktigaste inte är några testvärden utan hur jag mår.
Jag kände inget särskilt sa jag.
Det var kanske inte helt sant insåg jag efteråt för lite lätt förkyld är jag kanske även om det knappt märks.
Men jag blir lite fundersam ändå.
Jag tar nästan aldrig något mot astmatendenser eftersom jag inte märkt något särskilt.
Är det kanske så att jag inte märker av det för att jag är van vid en viss nivå och går runt med lite lätt astmapåverkan jämt?
 
Så var det ju när jag umgicks med hund och katt dagligen. Jag märkte tydligt skillnaden när jag flyttade hemifrån.
I så fall skulle jag kanske kunna må bättre genom att ta lite Ventolin oftare?
Nu tycker jag inte att jag mår särskilt dåligt så det känns lite onödigt att ta fler mediciner än jag gör.
Jag vill snarast ta färre. Alla har biverkningar även om en del inte märks så mycket.
En sak som jag har känt av i flera år är att jag har konstant värk i axlar och annat. Det har varierat men just nu verkar det långsamt bli värre. Det kan vara en biverkan av statinerna. Det har blivit bättre varje gång jag testat och gjort uppehåll men det är svårt att veta om det är inbillning eller inte. 
För ungefär ett år sedan fick jag en ny blodtrycksmedicin.som sänkte trycket ganska ordentligt. Kanske lite för mycket men den var effektiv.
Samtidigt fick jag darrningar i händerna som gjorde många saker ganska besvärliga. Jag fick efter ett tag rådet att sluta med den tabletten för att se om det hjälpte och det har gått tillbaks. Det gör det lätt att tro att det berodde på den men det kan ju vara en tillfällighet. Men jag vill inte testa igen.
Vissa biverkningar avstår jag gärna ifrån även om det kan ge mig kortare liv. 
Så det kanske är läge att "sätta ut" statinerna igen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela