peterrojder.blogg.se

my world

Aktivt liv?

Publicerad 2016-08-02 00:27:36 i Dagen som gick,

Jag får nog gå över till att bara skriva lite dagboksliknande anteckningar om vad jag håller på med. Annars blir det nog inget skrivet alls just nu.
De här veckorna pendlar det mesta mellan bilar och hus/trädgård. (och en del papper)
Bilarna lämnar jag utanför den här gången.
I trädgården har jag börjat klippa undan en del. Det är träd och buskar som fått växa alldeles för länge och annat som bara behöver föryngras eller rensas ur lite. Mer eller mindre bökigt.
Vad som är bökigt kan variera. 
När det gäller buskarna och granhäcken är det mest att inte riva sig och att få undan allt när högarna växer.
Avenbokshäcken (om det nu går att kalla den så) är lite annorlunda.
Jag bestämde mig häromdagen för att kapa ner den till ca fyra meter. Den är närmare 10 nu så det blir ganska långa toppar att ta bort.
Så jag har skaffat en stege som räcker ca fem meter.
Den är inte särskilt ostadig men det känns ändå inte helt stabilt att stå där uppe och kapa med sågen.
Först försökte jag med en vanlig bågsåg men den nöp fast. Det blev för mycket försök att trycka och bryta toppen åt olika håll för att få loss sågen. Det finns inget vettigt mothåll så det är lite svårt att flytta något när man står på stegen och ska såga samtidigt.
Tigersåg?
Det fungerade inte heller. Allt rörde sig och jag höll på att bli riktigt "skakig".
Så det fick bli kedjesågen.
Jag valde den elektriska. Det kändes inte riktigt lockande att klättra upp för stegen med en motorsåg på tomgång.
Lite obekvämt tung att hantera där uppe men vad gör man. Den har i alla fall fördelen jämfört med motorsågen att stanna direkt när man släpper knappen.
Nu visade det sig att topparna har en lite otrevlig tendens att inte riktig falla åt det håll jag tänkt mig.
Det ledde i sin tur till att jag kapade på lite lägre höjd än jag planerat från början. Främst för att det kändes lite stadigare att stå några steg längre ned.
När den femte toppen jag kapade tyckte att den nog skulle trilla lite väl mycket över mig och sen ner via stegen bestämde jag mig för att det fick räcka för dagen.
Resten får vänta tills jag inte är ensam här om det nu skulle hända något som gör att jag behöver hjälp. 
 
Så jag ägnade större delen av återstoden av den dagen till att dammsuga getingar.
 
Men det finns andra saker som jag också måste klättra lite för att nå.
I fönstret vid källarnedgången har jag en lampa hängande. Det finns ingen vettig kontakt nära så lösningen har varit en skarvsladd från ett vägguttag. 
Det bör åtgärdas så jag bestämde mig för sätta dit ett nytt uttag över fönstret.
Alltså:
Ner med några takskivor, dit med lite rör och en dosa och tillbaks med skivorna.
Lätt fixat men det kräver lite riggande för att det ska gå att nå. 3 meter upp.
Stegar på tvärsan.
Återigen lite sådär med säkerheten?
Allt onödigt runt omkring borde jag nog tagit bort kanske i stället för att bara flytta på det?
Men det tar tid och jag måste hitta ett ställe att flytta det till.
Så det fick vara för stunden.
Som vanligt blev det lite krångligare än nödvändigt eftersom takdosan var placerad så att de färdiga anslutningarna vände åt fel håll.
Som tur var fanns det rör åt alla håll även om de inte var öppnade. Jag fick kliva ett steg högre upp på stegen och med ett borr och lite pillande med en kniv så var en av anslutningarna som vände åt rätt håll snart öppnad. Sen gick rör och dosa att få på plats.
Nu ska skivorna tillbaks när jag gjort ett hål för den nya dosan. Det får jag ordna i morgon.
Det fick bli en rundtur i trädgården och lite bär innan jag åkte på styrelsemöte.
 
De borde plockas och frysas! Snart är de övermogna.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela