peterrojder.blogg.se

my world

Ögonen - själens spegel?

Publicerad 2016-04-07 13:35:53 i Fria tankar,

Jag kommer inte ihåg varför men en kvinna frågade mig en gång vad som får mig att lägga märke till en viss person. Hon syftade på kvinnor den gången. Sig själv kanske?
Jag hade uppenbarligen markerat något slags intresse för henne.
Det jag svarade då var att jag givetvis märker hur personen ser ut men att det är ögonen som är viktigast för mig. De väcker intresset.
Att det finns något bakom själva utseendet.
Liv.
Yttre attraktion är en sak men att det "rör sig i huvudet" syns i ögonen och det är nog viktigast för mig om en person ska vara "intressant".
Jag har träffat några personen som helt saknat liv i ögonen.
Den jag tydligast kommer ihåg just nu var en man som jag träffade på när jag satt i fängelse.
Alla väjde för honom i korridorerna och kände tydligen allmän olust i hans närhet.
Han var helt tom i ögonen.
Såg ut som en fisk.
Helt död.
Så redan innan jag visste vad han gjort var han inte intressant som "bekant".
Han hade suttit inne några år för grov misshandel talade de andra om. 
Grov misshandel?  Han hade använt en morakniv för att "tälja" i sin tidigare flickväns nya partner. Runt midjan, båda benen ner och avslutat med att skära av hälsenorna.
En trevlig man?
Frånvaron av liv i blicken kanske sa något?
 
Men det som lite långsökt fick mig att tänka på det här var uttrycket "Att bränna sitt ljus i båda ändar".
 
För mig säger ögonen mycket om hur någon mår.
Själens spegelbild?
Kanske.
Ljus som brinner i båda ändar riskerar att brinna ut lite för fort.
Och slockna.
När ljuset håller på att slockna syns det i blicken.
Glädjen är borta.
Trötthet.
Jag ser många runt mig som på olika sätt rusar runt i livet och knappt hinner med sig själva. Det har nog för den delen gällt mig också långa perioder.
Inte mycket "självtid" eller tid för någon man bryr sig om.
I alla fall inte i lugn och ro.
Arbete och annat fyller dagarna. Umgänge blir något som ska pressas in nånstans mellan allt annat och kan i sig bli ytterligare en sak som måste hinnas med.
För att det ska vara så. Eller det "bara blir så". Man tar inte kontroll och säger "Stopp. Jag hinner inte med."
 
Jag vill inte se glittret försvinna i mina vänners ögon. 
 
Ett utbrunnet ljus kan bytas ut men alla vet att det kan ta lång tid att hitta ett nytt ljus som går att tända.

Men jag kanske som vanligt är överkänslig för hur andra mår?
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela