peterrojder.blogg.se

my world

Ingen bra dag.

Publicerad 2016-04-03 00:45:41 i Dagliga tankar,

Denna dag ett nytt liv? Och vilket liv sen!
Jaja.
Inte mycket att kommentera idag.
Jag har återgått till mitt tidigare liv i viss mån och börjat ta hand om mina bilar. Det visade sig vara ett ganska mödosamt hängande under huven för att få dit turbon som jag ska byta. Eller det kanske blir "ska försöka byta"?
Dagens skruvande slog nytt rekord i långsamhet. Över en timme för varje skruv jag fick på plats. Turboaggregaten var i stort sett lika. Det vara bara några skruvskallar som var lite större på det nya.
Bara!
Det gjorde att rören till vattenkylningen och smörjningen inte riktigt passade och måste böjas om lite. Då krånglar det direkt med vinklar och annat som måste bli rätt för att skruvarna ska ta gängor. Rören har nipplar i ändarna som det ska gå en skruv genom med kopparbrickor på båda sidor. Att försöka hålla ihop skruv, rör och brickor och pricka ett hål på turbon nere under grenröret kan vara lite tålamodsprövande. Rören är stela och ska passa i hål i turbon i ena änden och i motorn i andra änden.
Även om jag kan vara lättroad ibland så är plingandet av brickorna som trillar ner på golvet inget som får mig att skratta. Jag har hört det några gånger idag.
Fem av sex skruvar är på plats nu. Förr eller senare får jag nog dit den sista också.Jag drar inte åt något förrän den sista är där. 
Men nu det blir nog inget mer skruvande förrän på tisdag.
I morgon har jag fullt upp med annat. Snabbt besök av bokföraren för Tour de Värmland för revision på förmiddagen, grillning mm på eftermiddagen och kanske dans på kvällen. Mellan allt annat ska jag försöka skriva ner vad jag ska göra på föreläsningarna till veckan.
På måndag har jag undervisning, företagsbesök och buggkursen. 
På tisdagen har jag undervisning på förmiddagen.
Sen har jag inget som hindrar mig att göra klar bilen!
 
Jag kommer att ha ont i ryggen några dagar som vanligt. Att ligga framstupa med armarna nere i motorrummet ger mig alltid ryggvärk. Nu känns det som om axlarna också blir sämre igen men det går över.
Jag hade tänkt träna idag men därav blev inget. Alla böjningar ner under bilen för att plocka upp tappade kopparbrickor ger väl en viss motion kanske? 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela