peterrojder.blogg.se

my world

Fågelholkar och bilar

Publicerad 2016-04-24 00:48:40 i Dagen som gick,

Den här helgen verkar bli en mer praktisk helg.
I går fick jag för mig att jag skulle reparera en fågelholk som trillat ner innan jag köpte några till för att ersätta de som var förstörda. 
De var lite väl rutten bestämde jag raskt när jag undersökt den.
Jag gör några nya!
Sagt och gjort.
Jag letade brädor.
För smala?
Jag bestämde mig för att sextums fick duga och drog fram några stycken bakom garaget för vidare transport inomhus. Mätte lite och sågade till sidobitarna till två holkar.
De blev lite halvstora? Vilka fåglar vill bo i den storleken?
Tak och botten?
En bredare fick bli tak och botten sågade jag till från en fyrtumsbräda. 
Sen kom Tomas och det blev en del annat under kvällen.
 
I dag fortsatte jag med att passa in bottenbitarna och strök allt ändträ med olja. (Jag räknar inte med att några fåglar är intresserade av att bosätta sig i de här förrän nästa år. Därav oljan. )
Fler ideer?
Jag bygger några till när jag ändå är på gång!
Så jag letade efter bredare brädor och har börjat på ett nummer större holkar. 
 
 
Som vanligt när man ska göra något fick jag ordna annat för att komma vidare. Jag lagade cirkelsågen. Den andra sågen fungerade så jag sågade bort lite sneda kanter.
Avbrott.
Sofia och Patrick kom och vi skulle byta bromsar bak på bilen.
Hon lossade hjulen och jag hissade bilen. Pallbockar och hon skulle fortsätta med resten. Tomas kom också och ville vara med så han tog över en del. De hjälptes åt lite och jag var väl där och petade en del också. 
 
 
Alltid kul att se när andra jobbar? Sofia verkar ta det rätt lugnt när Tomas vill hjälpa till.
 
 
Tomas fick inte loss oket och jag försökte visa honom att han måste klämma undan klotsarna så att de kommer förbi kanten på skivan. Sen gick det utan större problem och allt verkar fungera.
När hjulen var på igen åkte de till Stina för "Swedish Smorgasbord" och lite spel.
 
Jag får se vad det blir i morgon.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PR_50

Jag heter Peter Röjder och är en pensionär som slöskriver på lediga stunder. Ofta mitt i natten.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela